အမ်ိဳးသားယိုင္ေက်းမႈတစ္ရပ္ကို
အဂၤါ (၅) ရပ္နန္႔ ေထာက္ခ်င့္ႏုိင္ပါေရ ။ ယင္း (၅) ရပ္မာ - - -
၁ ။ ကိုးကြယ္မႈဆုိင္ရာယိုင္ေက်းမႈ ။
၂ ။ ဘာသာစာပီဆုိင္ရာ ယိုင္ေက်းမႈ ။
။ သုခုမအႏုပညာဆုိင္ရာ ယိုင္ေက်းမႈ ။
၄ ။ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မႈဆုိင္ရာယိုင္ေက်းမႈ ။
၅ ။ ဗိသုကာဆုိင္ရာ ယိုင္ေက်းမႈ ပင္ျဖစ္ေတ ။
၁ ။ ကိုးကြယ္မႈဆုိင္ရာယိုင္ေက်းမႈ ။
၂ ။ ဘာသာစာပီဆုိင္ရာ ယိုင္ေက်းမႈ ။
။ သုခုမအႏုပညာဆုိင္ရာ ယိုင္ေက်းမႈ ။
၄ ။ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မႈဆုိင္ရာယိုင္ေက်းမႈ ။
၅ ။ ဗိသုကာဆုိင္ရာ ယိုင္ေက်းမႈ ပင္ျဖစ္ေတ ။
၁
။ ကိုးကြယ္မႈဆုိင္ရာ ယိုင္ေက်းမႈ
ရခုိင္လူမႈအဖြဲ႔အစည္း အားလံုးလိုလိုပင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားျဖစ္ကတ္ေတ ။ ခရစ္ယန္ဘာသာဝင္ေလ့ အခ်ိဳ႕ဟိေရ ။ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ား အခ်ိဳ႕ဟိေရ။ ရိုးရာနတ္ ကိုးကြယ္မႈေလ့ဟိေရ ။ ရခိုင္ရာဇဝင္မွတ္တမ္း မ်ားအရ ဗုဒၶဘာသာေရ ရခိုင္ျပည္တုိ႔ မဇၥၽိမေဒသက ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္အခါကပင္ ေရာက္ဟိလာေရလုိ႔ သိရေရ။ ရခိုင္ျပည္မာ ဗုဒၶဘာသာေထရဝါဒ ထြန္းကားေရ ။ရဟန္းေတာ္မ်ားမာ ဧကစာရဂိုဏ္း နန္႔ ဗဟုစာဂိုဏ္း ရို႕ ႏွစ္ဂိုဏ္းဟိေရ ။အယူအဆကြဲလို႔ ဂိုဏ္းကြဲနီစြာမဟုတ္။ အရညဝသီေတာမွီေရ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ဧကစာရီ လို႔ေခၚေရ ။ ယင္းရဟန္းေတာ္အစုကို ဧကစာရဂိုဏ္း လို႔ ေခၚေရ ။ ၿမိဳ႕တိ ရြာတိမွာ သီတင္းသံုးေရ ရဟန္းေတာ္ တိကို ဂါမဝါသီ (ဝါ) ဗဟုစာရီ လို႔ေခၚေရ ။ ယင္းရဟန္းေတာ္မ်ားအစုကို ဗဟုစာရဂိုဏ္းလုိ႔ ေခၚေရ ။ အဂုခိုက္မာ ကံဂိုဏ္း ၊ ဒြါရဂိုဏ္း လို႔ ကြဲျပားနီေရ ။ ကံဂိုဏ္းလုိ႔ေခၚေဝၚနီကတ္ေတ ဂိုဏ္းမာ စင္စစ္ ဗမာျပည္ကလာေရ ကံဂိုဏ္း မဟုတ္ ။ အယင္က ရခိုင္ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ ဂိုဏ္းဆက္ဂိုဏ္းႏြယ္မ်ားရာ ျဖစ္ေတ ။
ရခုိင္ဆရာေတာ္ ႀကီးအခ်ိဳ႕မာ ဗမာဆရာေတာ္ႀကီးအခ်ိဳ႕နန္႔ ဒြါရဂိုဏ္းကိုထူေထာင္လုိက္ကတ္ေတအခါ
ရခိုင္ရဟန္းေတာ္မ်ား ေလာကမာေလ့ ဒြါရဂိုဏ္းေပၚေပါက္လာေရ ။ရခုိင္လူမႈအဖြဲ႔အစည္း အားလံုးလိုလိုပင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားျဖစ္ကတ္ေတ ။ ခရစ္ယန္ဘာသာဝင္ေလ့ အခ်ိဳ႕ဟိေရ ။ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ား အခ်ိဳ႕ဟိေရ။ ရိုးရာနတ္ ကိုးကြယ္မႈေလ့ဟိေရ ။ ရခိုင္ရာဇဝင္မွတ္တမ္း မ်ားအရ ဗုဒၶဘာသာေရ ရခိုင္ျပည္တုိ႔ မဇၥၽိမေဒသက ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္အခါကပင္ ေရာက္ဟိလာေရလုိ႔ သိရေရ။ ရခိုင္ျပည္မာ ဗုဒၶဘာသာေထရဝါဒ ထြန္းကားေရ ။ရဟန္းေတာ္မ်ားမာ ဧကစာရဂိုဏ္း နန္႔ ဗဟုစာဂိုဏ္း ရို႕ ႏွစ္ဂိုဏ္းဟိေရ ။အယူအဆကြဲလို႔ ဂိုဏ္းကြဲနီစြာမဟုတ္။ အရညဝသီေတာမွီေရ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ဧကစာရီ လို႔ေခၚေရ ။ ယင္းရဟန္းေတာ္အစုကို ဧကစာရဂိုဏ္း လို႔ ေခၚေရ ။ ၿမိဳ႕တိ ရြာတိမွာ သီတင္းသံုးေရ ရဟန္းေတာ္ တိကို ဂါမဝါသီ (ဝါ) ဗဟုစာရီ လို႔ေခၚေရ ။ ယင္းရဟန္းေတာ္မ်ားအစုကို ဗဟုစာရဂိုဏ္းလုိ႔ ေခၚေရ ။ အဂုခိုက္မာ ကံဂိုဏ္း ၊ ဒြါရဂိုဏ္း လို႔ ကြဲျပားနီေရ ။ ကံဂိုဏ္းလုိ႔ေခၚေဝၚနီကတ္ေတ ဂိုဏ္းမာ စင္စစ္ ဗမာျပည္ကလာေရ ကံဂိုဏ္း မဟုတ္ ။ အယင္က ရခိုင္ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ ဂိုဏ္းဆက္ဂိုဏ္းႏြယ္မ်ားရာ ျဖစ္ေတ ။
ရခုိင္ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား ၊ ဘုရားျမတ္စြာ၏ အဂၢသာဝကျဖစ္ေတာ္မူေရ အရွင္ဗာကုလမေထရ္နန္႔ မဟာစႏၵသူရိယမင္းႀကီးရို႕ ရခိုင္ရာဇဝင္မွတ္တမ္းမ်ားမာ တြိရေရ ။ယင္းေနာက္ သီဟိုဠ္ စတုတၳသံဃာယနာမူ နန္႔ မင္းအဆက္ဆက္တုိက္ဆုိင္ တည္းျဖတ္ထားခကတ္ေတ ။ ရခုိင္ျပည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္မာ မဟာမုနိ ကိုယ္စား ေတာ္ေလ့ အထြဋ္အထိပ္ျဖစ္ေတ ။ မဇၥၽိမေဒသ ၊ ၾသရိသ ၊ သီဟို ၊ မြန္ ၊ ဗမာ ၊ ထုိင္း ၊ သွ်မ္း ၊ ရခိုင္ရို႕မာ သာသနာေရးအရ သမုိင္းနန္႔ခ်ီၿပီးေက ေကာင္းေကာင္းရင္းႏွီးကတ္ေတ ႏုိင္ငံမ်ားျဖစ္ေတ ။
ရိုးရာနတ္ကိုးကြယ္မႈမာ ရွိေဟာင္းေခတ္က ေက်ာက္တံုး ေက်ာက္ေတာင္ႀကီးမ်ားကို ကိုးကြယ္ျခင္း ၊ ေတာစိုးသစ္ပင္ႀကီးမ်ားကို ကိုးကြယ္ျခင္း ၊ ေခ်ာင္းေျမာင္း ၊ ျမစ္ႀကီး ၊ ျမစ္ငယ္မ်ားကို ကိုးကြယ္ျခင္းရို႕က ျမစ္ဖ်ား ခံလာစြာ ျဖစ္ေတ ။ ရိုးရာ နတ္ကိုးကြယ္ရာမာ ရခိုင္ ၊ ၿမိဳ ၊ သက္ ၊ ဒိုင္းနက္ ၊ မရမာႀကီး ၊ ခ်င္း စေရ တုိင္းရင္းသား အားလံုးရို႕မာ ေကာင္းေကာင္း ဆင္တူမႈဟိေရ ။ ေယၿပီးေက ရခုိင္အာဇာနီမ်ားကို ျပည္ရွင္ ၊ ျပည္ရွင္မ အျဖစ္ တင္ေျမႇာက္ကတ္ေတ ။
ယင္းေၾကာင့္ ရိုးမေတာင္စြယ္အဆံုး ေမာ္တင္စြန္း ၊ ရမ္းၿဗဲ႕ေတာင္ရိုးေတာင္စြယ္ အဆံုး ၊ ေတာင္နီ ေတာင္ရိုးေတာင္စြယ္အဆံုး ၊ က်န္းေတာင္တန္းေတာင္ရိုးေတာင္စြယ္ အဆံုး ၊ ၾသရမေတာင္တန္း ေတာင္ရိုး ေတာင္စြယ္အဆံုး ၊ မယူေတာင္တန္း ေတာင္ရိုးေတာင္စြယ္ အဆံုး ၊ ေခ်ာင္းဖ်ား ျမစ္ဖ်ားအဆံုးရို႕မာ နတ္ရံု နတ္ကြန္း ၊ အႀကီးအငယ္ ေဆာက္လုပ္ၿပီး ပူေဇာ္ပသတုန္းျဖစ္ေတ ။
နတ္ရံု နတ္ကြန္းရို႕နန္႔ နယ္ျခား ၊ နယ္နမိတ္မ်ဥ္းေၾကာင္းရို႕ကို သတ္မွတ္ထားခစြာေလ့ ဟိေရ ။ ရခိုင္ရိုးရာ နတ္ကိုးကြယ္မႈမာ ျပည္ခ်စ္စိတ္ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ရို႕ကို ေဖာ္ညႊန္း ဖြဲ႔စည္းစြာရို႕ကိုေလ့ တြိရေရ ။
၂ ။ ဘာသာစာပီဆုိင္ရာ
ယိုင္ေက်းမႈ
ရခိုင္အကၡရာမာ သီဟို၊ ဗမာ ၊ မြန္ ၊ထုိင္း ၊ ေလာ ၊ ကေမၻာဒီယား ၊ သွ်မ္းအမ်ိဳးသားရို႕၏ အကၡရာမ်ားပိုင္ အႏၵိယေျမာက္ပိုင္း ၿဗဟၼီအကၡရာက ဆင္းသက္လာေရ ။ ေဝသာလီေခတ္ ( ေအဒီ ၃၂၀ - ၉၅၇ ) အတိုးအတြင္းမာ ရကၡဝဏၰအကၡရာ ဆန္းသစ္တုိးတက္ ျဖစ္ထြန္းလာေရ ။
ရခိုင္စာပီေလာကမာ (၁) စကားေျပ ၊ (၂) လကၤာစကားေျပ ၂ ေထြေရာ ၊ (၃) အေရြ႕အဖြင့္ လုိ႔ ၃ မ်ိဳး ၃ စားကြဲဲျပားစြာကို တြိ႕ရေရ ။ ဓမၼသတ္ ၊ ေလွ်ာက္ထံုး ၊ ျဖတ္ထံုး ၊ နိပါတ္ပံုျပင္ ၊ ရာဇဝင္မွတ္တမ္း ၊ မွတ္စု စေရစြာရို႕ကို စကားေျပနန္႔ အရြီးမ်ားေရ ။ တစ္ခါတစ္ခါ လကၤာ စကားေျပ ၂ ေထြေရာနန္႔ ဖြဲ႔ႏြဲ႕ေရ လကၤာ ၊ အေရြ႕အမ်ိဳးမ်ိဳးပါဝင္ေရ ။
စာပီေလာကကို ကဗ်ာက်မ္း ၊ သဒၵါက်မ္း ၊ အဘိဓာန္က်မ္း ရို႕က ထိန္းေရ ။ ရခုိင္စာပီေလာကကို ရခိုင္ ကဗ်ာက်မ္း ၊ ရခိုင္သဒၵါက်မ္း ၊ ရခိုင္အဘိဓာန္က်မ္းရို္႕က ထိန္းေရ ။ ရခိုင္စာပီေလာကမာ သုတေဗာဓဆန္းက်မ္း (ေဝသာလီေခတ္ ျမန္မာျပန္ ) ကဗ်ာဆန္းက်မ္း ၊ ကဝိကႏၶပါသဆန္းက်မ္း ( ေျမာက္ဦးေခတ္ ) ေပၚေပါက္ ခေရ ။ သဒၵါက်မ္းမ်ား အဘိဓာန္က်မ္းမ်ားရို႕ေလ့ ေပၚေပါက္ခေရ ။ ယင္းနန္႔ဇု ငါရို႕တာဝန္တစ္ရပ္မာ ေခတ္မီအမ်ိဳးသား စာပီတစ္ရပ္ကို ခုိင္ခိုင္ေနာင္းေနာင္း ၊ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ထူေထာင္ရဖုိ႔ပင္ျဖစ္ေတ ။
ရခိုင္အကၡရာမာ သီဟို၊ ဗမာ ၊ မြန္ ၊ထုိင္း ၊ ေလာ ၊ ကေမၻာဒီယား ၊ သွ်မ္းအမ်ိဳးသားရို႕၏ အကၡရာမ်ားပိုင္ အႏၵိယေျမာက္ပိုင္း ၿဗဟၼီအကၡရာက ဆင္းသက္လာေရ ။ ေဝသာလီေခတ္ ( ေအဒီ ၃၂၀ - ၉၅၇ ) အတိုးအတြင္းမာ ရကၡဝဏၰအကၡရာ ဆန္းသစ္တုိးတက္ ျဖစ္ထြန္းလာေရ ။
ရခိုင္စာပီေလာကမာ (၁) စကားေျပ ၊ (၂) လကၤာစကားေျပ ၂ ေထြေရာ ၊ (၃) အေရြ႕အဖြင့္ လုိ႔ ၃ မ်ိဳး ၃ စားကြဲဲျပားစြာကို တြိ႕ရေရ ။ ဓမၼသတ္ ၊ ေလွ်ာက္ထံုး ၊ ျဖတ္ထံုး ၊ နိပါတ္ပံုျပင္ ၊ ရာဇဝင္မွတ္တမ္း ၊ မွတ္စု စေရစြာရို႕ကို စကားေျပနန္႔ အရြီးမ်ားေရ ။ တစ္ခါတစ္ခါ လကၤာ စကားေျပ ၂ ေထြေရာနန္႔ ဖြဲ႔ႏြဲ႕ေရ လကၤာ ၊ အေရြ႕အမ်ိဳးမ်ိဳးပါဝင္ေရ ။
စာပီေလာကကို ကဗ်ာက်မ္း ၊ သဒၵါက်မ္း ၊ အဘိဓာန္က်မ္း ရို႕က ထိန္းေရ ။ ရခုိင္စာပီေလာကကို ရခိုင္ ကဗ်ာက်မ္း ၊ ရခိုင္သဒၵါက်မ္း ၊ ရခိုင္အဘိဓာန္က်မ္းရို္႕က ထိန္းေရ ။ ရခိုင္စာပီေလာကမာ သုတေဗာဓဆန္းက်မ္း (ေဝသာလီေခတ္ ျမန္မာျပန္ ) ကဗ်ာဆန္းက်မ္း ၊ ကဝိကႏၶပါသဆန္းက်မ္း ( ေျမာက္ဦးေခတ္ ) ေပၚေပါက္ ခေရ ။ သဒၵါက်မ္းမ်ား အဘိဓာန္က်မ္းမ်ားရို႕ေလ့ ေပၚေပါက္ခေရ ။ ယင္းနန္႔ဇု ငါရို႕တာဝန္တစ္ရပ္မာ ေခတ္မီအမ်ိဳးသား စာပီတစ္ရပ္ကို ခုိင္ခိုင္ေနာင္းေနာင္း ၊ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ထူေထာင္ရဖုိ႔ပင္ျဖစ္ေတ ။
၃ ။ အႏုသုခုမဆုိင္ရာ
ယိုင္ေက်းမႈ
ရခိုင္သုခုမအႏုပညာမွာ နက္နည္းသိမ္ေမြ႔ေရ ။ ဆန္းၾကယ္ေရ ၊ သဘာဝအသံကိုလိုက္လို႔ ဂီတေတး သြား အမ်ိဳးမ်ိဳးထြင္ၿပီးေက သီဆုိတီးမႈတ္ကတ္ေတ ။ ဂုဏ္ ရသေျမာက္မႈကို အဓိကထားကတ္ေတ ။ အရွိတိုင္း ဆန္ဆန္ပင္ စည္းဝါးညီညြတ္မႈ ( Harmony ) ထက္ ဂုဏ္ရသေျမာက္သာယာမႈ ( Melody ) ကို ဦးစားပီး ကတ္ေတ ။ စစ္နန္႔ဆုိင္လာေက စစ္သြီးစစ္မာန္ေျမာက္လာေအာင္ ေျမႇာက္တီးရေရ ။ လူထုပြဲႀကီး က်လာလတ္ ေက သံခ်ပ္ထုိးလို႔ အိုးစည္ ၊ ဗံုေမာင္း တီးကတ္ေတ ။ ရိုးရာနတ္ပြဲမာ ပတ္တီးေရ ။ ထိမ္းျမားမဂၤလာပြဲမာ ပန္းတ်ား တီးကတ္ရေရ ။
ရွင္ျပဳပြဲသမက္တက္ပြဲမာ မဂၤလာစည္တီးေရ ။ ဘုရားတက္ ေက်ာင္းတက္ေတခါ ေကာင္းမႈ စည္ကိုတီးေရ ။ က်င္ပြဲမာ က်င္စည္ကိုတီးရေရ ။ မသာ ၊ အသုဘမာ ဒံုးစည္တီးရေရ ။
အၿငိမ့္တီးဝိုင္းမ်ိဳးမာ ပလီ အမ်ိဳးမ်ိဳး ၊ တူရိယာအမ်ိဳးမ်ိဳးရို႕ကုိ အျခားတူရိယာရို႕နန္႔ တြဲၿပီးေက ၿငိမ့္ေညာင္း သာယာစြာ ခ်ိဳတသိမ့္သိမ့္ ခ်မ္းတၿငိမ့္ၿငိမ့္ တီးမႈတ္ကတ္ရေရ ။ တီးပံုတီးဟန္နန္႔ပက္သက္လို႔ အၾကမ္းတီး ၊အႏုတီး၊ အႏြဲ႕အေပ်ာင္းတီး ၊ အလြမ္းတီး ၊ အေသာတီးလုိ႔ ရသအရ ခြဲျခားတီးမႈတ္ကတ္ရေရပိုင္ အၾကမ္း ၊ အၿငိမ့္ ၊ အႏု ၊ အႏြဲ႕ ၊ အေပ်ာင္း ၊ အလြမ္း ၊ အေသာလို႔ ခြဲျခားသီဆုိကတ္ရေရ ။
ခြဲျခားကခုန္ကတ္ရေရ ။ ကဟန္မာ လက္ေခ်ာင္းအယူအငင္ ၊ မ်က္ႏွာအမူအရာေရ ကေကာင္းအရီးႀကီးေရ ။ ညာၿခီညာလက္ ၊ ဘယ္ၿခီဘယ္လက္မာ ရခိုင္၏ အဓိက ကကြက္ျဖစ္ေတ။ ယင္းရို႕ေရ အက၏ သရုပ္ကိုေဆာင္ေရ ။ အက၏ ဂုဏ္သေရကုိေဆာင္ေရ။
ရခုိင္အမ်ိဳးသားသုခုမ အႏုပညာမာ ရာစုႏွစ္မ်ားစြာကပင္ ကိုယ့္မူကိုယ့္ဟန္နန္႔ ျပည့္ျပည့္ဝဝ ဆင္းသက္ လာလို႔ ကမၻာ့အလယ္မာ ထည္ထည္ဝါဝါ တမူတဟန္ တသီးတျခား ရပ္တည္လို႔ ဟိနီေရ ။
ရခိုင္သုခုမအႏုပညာမွာ နက္နည္းသိမ္ေမြ႔ေရ ။ ဆန္းၾကယ္ေရ ၊ သဘာဝအသံကိုလိုက္လို႔ ဂီတေတး သြား အမ်ိဳးမ်ိဳးထြင္ၿပီးေက သီဆုိတီးမႈတ္ကတ္ေတ ။ ဂုဏ္ ရသေျမာက္မႈကို အဓိကထားကတ္ေတ ။ အရွိတိုင္း ဆန္ဆန္ပင္ စည္းဝါးညီညြတ္မႈ ( Harmony ) ထက္ ဂုဏ္ရသေျမာက္သာယာမႈ ( Melody ) ကို ဦးစားပီး ကတ္ေတ ။ စစ္နန္႔ဆုိင္လာေက စစ္သြီးစစ္မာန္ေျမာက္လာေအာင္ ေျမႇာက္တီးရေရ ။ လူထုပြဲႀကီး က်လာလတ္ ေက သံခ်ပ္ထုိးလို႔ အိုးစည္ ၊ ဗံုေမာင္း တီးကတ္ေတ ။ ရိုးရာနတ္ပြဲမာ ပတ္တီးေရ ။ ထိမ္းျမားမဂၤလာပြဲမာ ပန္းတ်ား တီးကတ္ရေရ ။
ရွင္ျပဳပြဲသမက္တက္ပြဲမာ မဂၤလာစည္တီးေရ ။ ဘုရားတက္ ေက်ာင္းတက္ေတခါ ေကာင္းမႈ စည္ကိုတီးေရ ။ က်င္ပြဲမာ က်င္စည္ကိုတီးရေရ ။ မသာ ၊ အသုဘမာ ဒံုးစည္တီးရေရ ။
အၿငိမ့္တီးဝိုင္းမ်ိဳးမာ ပလီ အမ်ိဳးမ်ိဳး ၊ တူရိယာအမ်ိဳးမ်ိဳးရို႕ကုိ အျခားတူရိယာရို႕နန္႔ တြဲၿပီးေက ၿငိမ့္ေညာင္း သာယာစြာ ခ်ိဳတသိမ့္သိမ့္ ခ်မ္းတၿငိမ့္ၿငိမ့္ တီးမႈတ္ကတ္ရေရ ။ တီးပံုတီးဟန္နန္႔ပက္သက္လို႔ အၾကမ္းတီး ၊အႏုတီး၊ အႏြဲ႕အေပ်ာင္းတီး ၊ အလြမ္းတီး ၊ အေသာတီးလုိ႔ ရသအရ ခြဲျခားတီးမႈတ္ကတ္ရေရပိုင္ အၾကမ္း ၊ အၿငိမ့္ ၊ အႏု ၊ အႏြဲ႕ ၊ အေပ်ာင္း ၊ အလြမ္း ၊ အေသာလို႔ ခြဲျခားသီဆုိကတ္ရေရ ။
ခြဲျခားကခုန္ကတ္ရေရ ။ ကဟန္မာ လက္ေခ်ာင္းအယူအငင္ ၊ မ်က္ႏွာအမူအရာေရ ကေကာင္းအရီးႀကီးေရ ။ ညာၿခီညာလက္ ၊ ဘယ္ၿခီဘယ္လက္မာ ရခိုင္၏ အဓိက ကကြက္ျဖစ္ေတ။ ယင္းရို႕ေရ အက၏ သရုပ္ကိုေဆာင္ေရ ။ အက၏ ဂုဏ္သေရကုိေဆာင္ေရ။
ရခုိင္အမ်ိဳးသားသုခုမ အႏုပညာမာ ရာစုႏွစ္မ်ားစြာကပင္ ကိုယ့္မူကိုယ့္ဟန္နန္႔ ျပည့္ျပည့္ဝဝ ဆင္းသက္ လာလို႔ ကမၻာ့အလယ္မာ ထည္ထည္ဝါဝါ တမူတဟန္ တသီးတျခား ရပ္တည္လို႔ ဟိနီေရ ။
၄ ။ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မႈဆုိင္ရာ
ယဥ္ေက်းမႈ
ရခိုင္အမ်ိဳးသားဝတ္စံုမာ ေခတ္အလိုက္ တုိးတက္ေျပာင္းလဲမႈဟိေရ ။ အယင့္အယင္ခါက ေယာက်္ား မိန္းမအားလံုး ဆံထံုး ထံုးကတ္ေတ ၊ ပုတီး ၊ နားေဒါင္း ၊ လက္က်ပ္ ၊ လက္ေကာက္ ၊ ၿခီခ်င္းဝတ္ကတ္ေတ။ အမ်ိဳးသမီးရို႕မာ ဆံထံုးကို အဆန္းတျခယ္ အလွပထံုးလိဟိကတ္ေတ ။ အမ်ိဳးသားလူႀကီးရို႕မာ ေခါင္းေပါင္း ထီးထီး ေပါင္းေလ့ဟိကတ္ေတ ။ အက်ႌထုိင္မသိမ္း ၊ ပုဆုိးေဆာင္ေရွရို႕ကုိ ခန္႔ခန္႔နားနား ဝတ္ဆင္ကတ္ေတ။
အရြယ္ေရာက္ေတအမ်ိဳးသမီးရို႕မာ ရင္တင္ပါတ္ေလထမိန္ကို ရွိစထားလို႔ ဝတ္ကတ္ရေရ ။ အိမ္ေထာင္သွ်င္မ ရို႕မာ ပတ္ေလထမိန္ကို ေနာက္စထားလို႔ဝတ္ဆင္ကတ္ရေရ ။ ခါးႀကိဳးဒြါရာမာ ရခိုင္အမ်ိဳသမီးရို႔၏ တင့္တယ္ေရ အဆင္တစ္ခုျဖစ္ပါေတ ။
ရခိုင္ရိုးရာဝတ္စံုကို အစံုအလိုက္ ၊ အလႊာအလိုက္ ၊ ပြဲလမ္းသဘင္အလုိက္ ၊ တသီးတသန္႔စီ သတ္မွတ္ ထားပါေရ ။ အမ်ိဳးသားဝတ္စံုေရ အမ်ိဳးသား(Nation) တရပ္၏ အမ်ိဳးသားက်က္သေရေဆာင္ျဖစ္ေတပိုင္ ၊ အမ်ိဳးသားဝတ္စံုေလ့ ရခိုင္အမ်ိဳးသားဝတ္စံု၏ အမ်ိဳးသားက်က္သေရေဆာင္ပင္ျဖစ္ေတ ။
ရခိုင္အမ်ိဳးသားဝတ္စံုမာ ေခတ္အလိုက္ တုိးတက္ေျပာင္းလဲမႈဟိေရ ။ အယင့္အယင္ခါက ေယာက်္ား မိန္းမအားလံုး ဆံထံုး ထံုးကတ္ေတ ၊ ပုတီး ၊ နားေဒါင္း ၊ လက္က်ပ္ ၊ လက္ေကာက္ ၊ ၿခီခ်င္းဝတ္ကတ္ေတ။ အမ်ိဳးသမီးရို႕မာ ဆံထံုးကို အဆန္းတျခယ္ အလွပထံုးလိဟိကတ္ေတ ။ အမ်ိဳးသားလူႀကီးရို႕မာ ေခါင္းေပါင္း ထီးထီး ေပါင္းေလ့ဟိကတ္ေတ ။ အက်ႌထုိင္မသိမ္း ၊ ပုဆုိးေဆာင္ေရွရို႕ကုိ ခန္႔ခန္႔နားနား ဝတ္ဆင္ကတ္ေတ။
အရြယ္ေရာက္ေတအမ်ိဳးသမီးရို႕မာ ရင္တင္ပါတ္ေလထမိန္ကို ရွိစထားလို႔ ဝတ္ကတ္ရေရ ။ အိမ္ေထာင္သွ်င္မ ရို႕မာ ပတ္ေလထမိန္ကို ေနာက္စထားလို႔ဝတ္ဆင္ကတ္ရေရ ။ ခါးႀကိဳးဒြါရာမာ ရခိုင္အမ်ိဳသမီးရို႔၏ တင့္တယ္ေရ အဆင္တစ္ခုျဖစ္ပါေတ ။
ရခိုင္ရိုးရာဝတ္စံုကို အစံုအလိုက္ ၊ အလႊာအလိုက္ ၊ ပြဲလမ္းသဘင္အလုိက္ ၊ တသီးတသန္႔စီ သတ္မွတ္ ထားပါေရ ။ အမ်ိဳးသားဝတ္စံုေရ အမ်ိဳးသား(Nation) တရပ္၏ အမ်ိဳးသားက်က္သေရေဆာင္ျဖစ္ေတပိုင္ ၊ အမ်ိဳးသားဝတ္စံုေလ့ ရခိုင္အမ်ိဳးသားဝတ္စံု၏ အမ်ိဳးသားက်က္သေရေဆာင္ပင္ျဖစ္ေတ ။
၅ ။ ဗိသုကာဆုိင္ရာ
ယိုင္ေက်းမႈ
အင္ဒိုအယ္ရိယန္ရို႕၏
ယိုင္ေက်းမႈအငြိအသက္ကို ေဝသာလီေခတ္ အေဆာက္အဦးရို႕မာ တြိရေရ ။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ၊ ေျမာက္ဦးေခတ္ရို႕မာကား
ရခိုင္မူ ရခိုင္ဟန္ပါပါ ဗိသုကာပညာရပ္ ထြန္းကားခေရ ။ အထူးသ ျဖင့္ ေျမာက္ဦးေခတ္ လက္ရာရို႕မာ
ေကာင္းေကာင္းေျပာင္ေျမာက္ေရ ။ သွ်စ္ေသာင္းသိမ္ေတာ္ႀကီး ၊ ကိုးေသာင္း သိမ္ႀကီး ၊ ထုတ္ကန္သိမ္ႀကီး
၊ ေလးမ်က္ႏွာဘုရား ၊ ေျမာက္တန္ေဆာင္း ၊ ျမတန္ေဆာင္း ၊ အံေတာ္သိမ္ ၊ ရတနာပံု ၊ ေလာင္ပြန္းေျပာက္ေစတီ
၊ ကူေတာင္ဘုရား ၊ ေက်ာက္တစ္လံုးဘုရား ၊ ကူဝဘုရား ၊ မာန္ငါးပါး ဇာတီေတာ္မ်ား၊ ဦးရာဇ္ေတာင္ဇာတီေတာ္မ်ားႏွင့္
ဗ်ာဒိတ္ဝင္ဇာတီေတာ္မ်ား ၊ ယင္းအျပင္ မဟာမုနိကုန္းေတာ္ ၊ ေဝသာလီေက်ာက္လွီကား ၊ ပုရိမ္နန္းရာေတာ္၊
ေျမာက္ဦးနန္းရာကုန္းေတာ္ ၊ သံတြဲနန္းရာကုန္းေတာ္ရို႕မာ ရွိေဟာင္းရခိုင္လက္ရာဗိသုကာပညာတိ
ထြန္းေျပာင္ခ်က္ကို ညြန္ျပလို႔ ဟိနီကတ္ေတ ။
[ #စံေက်ာ္ထြန္း ( မဟာဝိဇၨာ ) ရြီးသားျပဳစုေရ ‘ငါရို႕ဇာလုပ္ကတ္ဖို႔လဲ’
စာအုပ္မွ ထုတ္ႏႈတ္ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္ ]
ျမတ္ ခြါ ညိဳ Photo - Credit
Date – 19.12.2016
Time : 17:00:18:00
D J - Zin Myo
Ref: ဘုရင္ ကပၸီလဝပ္ျပည့္ရွင္
Time : 17:00:18:00
D J - Zin Myo
Ref: ဘုရင္ ကပၸီလဝပ္ျပည့္ရွင္
0 comments:
Post a Comment