ရခိုင္ျပည္ေနရာ အႏွဲ႔အျပား၌ ႏြားလားဥႆဘ ရုပ္မ်ားကို
သမိုင္း႐ုပ္ႀကြင္းမ်ားအျဖစ္ ေတြ႔ရသည္။ ဓည၀ တီ ေခတ္မွသည္ ေျမာက္ဦးေခတ္အထိ
ႏြားလားဥႆဘ႐ုပ္မ်ားကို ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ဘုရားပုထိုး ေစတီ
မ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶ၀င္အုတ္ခြက္ ေက်ာက္ခြက္မ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊
ေငြဒဂၤါးမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း၊ ပုရပိုက္ေမာ္ကြန္းမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း၊
၁၂-လရာသီ စက္ လကၡဏါမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း၊ ထြင္း ထု သြန္းလုပ္ခ့ဲၾကသည္မ်ားကို
ေတြ႔ရသည္။
အခ်ဳိ႕ေသာ သုေတသီမ်ားက ႏြားလားဥႆဘသည္ သီ၀ဘုရားသခင္ႏွင့္
ႀကိခ်ေတာ္ဘုရားသခင္တို႔၏ တ မန္ေတာ္ နႏိၵႏြားလားကို ကိုးကြယ္ၾကသည္။ ရခုိင္မွ
ႏြားလား ဥႆဘရုပ္မ်ားသည္ အိႏိၶယျပည္ ဟိႏၵဴဘာ သာမွ ပ်ံ႕ႏွ႔ံစိမ့္၀င္လာျခင္း
ျဖစ္မည္။ ေရွးေခတ္ ရခိုင္တို႔သည္လည္း ႏြားလား ဥႆဘရုပ္မ်ားကို ကိုးကြယ္
ၾကသည္။ ဟိႏၵဴ ဘာသာ၀င္မ်ားသာ ျဖစ္မည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်တတ္ၾကသည္။
ဤသို႔ယူဆျခင္းမွာ တစိတ္တေဒသအားျဖင့္ မွန္ကန္ေပလိမ့္မည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ
ေရွးေခတ္ရခိုင္ ျပည္၌ ရာဇာဌာနီမင္းေနျပည္မ်ား ထြန္းကားခ့ဲသျဖင့္
လူမ်ဳိးေပါင္းစံု၊ ဘာသာေပါင္းစံုတို႔ မွီတင္းေနထိုင္ ခ့ဲၾက ေပမည္။
ယင္းအထဲတြင္ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္ နႏိၵႏြားလားကို ကိုးကြယ္ ခ့ဲၾကသူမ်ားလည္း
ရွိေကာင္း ရွိေပလိမ့္ မည္။
သို႔ေသာ္ ရခိုင္တို႔သည္ ဓည၀တီေခတ္ စႏၵာသူရိယမင္း လက္ထက္ ဗုဒၶဘုရားသခင္
ရခိုင္ျပည္သို႔ ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီလာစဥ္မွ အစျပဳ၍ ဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ယံုၾကည္
ကိုးကြယ္ခ့ဲၾကေပသည္။ ဗုဒၶဘာသာ၏ တရားထူး တရားစစ္ေျဖစ္ေသာ ေယဓမၼာဂါထာေတာ္မ်ား
ေရးထိုးထားသည့္ ေက်ာက္စာမ်ားမွာ ရခိုင္တို႔သည္ စစ္မွန္ ေသာ ဗုဒၶဘာသာ
၀င္မ်ားသာျဖစ္ေၾကာင္း သက္ေသထူေနေပသည္။
ဟိႏၵဴဘာသာအယူအဆတြင္ ႏြားလားဥႆဘသည္ ဘုရားသခင္၏ တမန္ေတာ္အျဖစ္
ဘုရားအမွတ္အျဖစ္ ကိုးကြယ္ေသာ ရုပ္တုဆင္းတုတစ္ခု ျဖစ္ေပသည္။ ကိုးကြယ္ေသာ
ရုပ္တုဆင္းတုတစ္ခုျဖစ္၍ ဘာသာေရး ဆိုင္ရာ ျမင့္ျမတ္ေသာ ေနရာမ်ားတြင္သာ
တင့္တင့္တယ္တယ္ ရွိေနၾကေပမည္။ သို႔ေသာ္ ရခိုင္ျပည္၌ ေတြ႔ ရ ေသာ
ႏြားလားဥႆဘရုပ္မ်ားမွာ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အခန္းက႑တြင္သာမက၊ အျခားအျခားေသာ
အခန္း က႑မ်ားတြင္လည္း ပါ၀င္ေနသည္မ်ားကို ေတြ႔ရေပသည္။ သို႔ႏွင့္
ႏြားလားဥႆဘရုပ္သည္ ဘာသာေရး တစ္ခုတည္း အတြက္သာ ရည္မွန္းထုလုပ္
ကိုးကြယ္ခ့ဲၾကျခင္ းမ်ဳိးေလာ၊ ဘာသာေရးဟု ဆိုရာ၌ လည္း ဟိုႏၵဴ ဘာသာ အယူ၀ါဒ
တစ္ခုတည္းအတြက္သာ ရည္သန္ခ့ဲသေလာ၊ ဘာသာေရးႏွင့္ မသက္ဆိုင္ သည့္ အခန္း
က႑မ်ားမွ ႏြားလားဥႆဘရုပ္မ်ားကား မည္သည္တို႔ကို ရည္ညႊန္းခ့ဲပါေလသနည္း။ သုေတ
သနျပဳလုပ္ရန္ လုိအပ္ေပမည္။
သမိုင္းေၾကာင္းကို ျပန္ေျပာင္းၾကည့္ပါလွ်င္ ရခိုင္ဘုရင္တို႔သည္ ဓည၀တီေခတ္
သူရိယမင္းဆက္မွ အစျပဳ၍ နန္းသိမ္းပြဲ၊ နန္းတက္ပြဲ၊ ရာဇဘိေသက ဘိသိတ္မဂၤလာ
အထိမ္းအမွတ္မ်ား၌ ႏြားလား ဥႆဘရုပ္မ်ားကို မဂၤလာ ပစၥည္းတစ္ခုအျဖစ္
ထည့္သြင္းခ့ဲၾကသည္။
ဤသို႔ ထည့္သြင္းရျခင္းမွာ ရခိုင္ဘုရင္မ်ား အေနျဖင့္ ဓည၀တီေခတ္မွ
သည္ေျမာက္ဦးေခတ္အထိ မဂၤလာ ရက္ျမတ္အျဖစ္ ဘိသိက္မဂၤလာေန႔ကို က
ဆုန္လဆန္းတစ္ရက္ေန႔ကိုသာ အစဥ္အဆက္သတ္မွတ္ ေရြး ခ်ယ္ခ့ဲဲျခင္းေၾကာင့္
ျဖစ္သည္။ ကဆုန္လဆန္းတစ္ရက္ေန႔ကို ရခိုင္တို႔သည္ ေျမမနာ ေနလနကၡတ္ မ ပုတ္ေသာ
ႏွစ္ဦးေပၚေန႔ဟု အယူရွိၾကသည္။ ေျမမနာ နကၡတ္မပုတ္ဟု ဆိုျခင္းမွာလည္း
ႏွစ္ဆန္း လဆန္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေျမငလ်င္မလွဳပ္ေသး၊ ေနလနကၡတ္
မၾကတ္ေသးျခင္းကို ဆိုလိုေပသည္။ ဤေန႔ ဤလ၏ ရာသီမွာ ၿပိႆရာသီ ျဖစ္သည္။ ဤရာသီ၌
ရာသီရုပ္ ႏြားလားဥႆဘရုပ္ရွိ သည္။ ေကာင္းျမတ္ေသာ ၿပိႆရာသီ၏ ရာသီရုပ္
ႏြားလားဥႆဘကို ဘိသိက္မဂၤလာ၌ မဂၤလာပစၥည္းတစ္ခုအျဖစ္ ထည့္သြင္းျခင္းမွာ
သဘာ၀က်လွေပသည္။
ေ၀သာလီမွ ေပၚထြက္လာေသာ ဘိေသကေက်ာက္ျပား (၀ါ) ၁၂-လရာသီစက္တြင္လည္း ၿပိႆရာသီ၌
ႏြားလားဥႆဘရုပ္ ပါရွီေပသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္ မဟာပညာေက်ာ္ေရး ၁၂-လရာသီဘြဲ႔
ဧကပိုဒ္ရတု ကဆန္လတြင္လည္း "ရာသီၿပိႆ၊ ကဆုန္လ၀ယ္၊ မာဃနၿငိမ္၊
ေပ်ာ္ရွိန္သဲသဲ၊ ေညာင္ေရပြဲဟု၊ ပါင့္ၿမဲစံကား၊ ႏွစ္ဖ၀ါးတိ၊ ႏြားလားဥႆဘ၊
တံငါ့တာရာ" စသည္ျဖင့္ ႏြားလားဥႆဘရုပ္ကို ၿပိႆရာသီ၏ ရာသီရုပ္ အျဖစ္
အသံုးျပဳခ့ဲေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။
ဓည၀တီျပည္ စႏၵာသူရိယမင္း လက္ထက္တြင္ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ ဓည၀တီျပည္သို႔
ႀကြခ်ီလာၿပီး မဟမုနိ ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို သြန္းလုပ္ခ့ဲသည္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီး၏
ထိုင္ရာပလႅင္ေအာက္ေျခတြင္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ေလးခန္း ဗုဒၶ၀င္ျဖစ္ေသာ ဆင္၊ျမင္း၊
ႏြားလား၊ ျခေသၤ့ရုပ္မ်ားကုိ ထြင္းထုခ့ဲသည္ဟု သိရေပသည္။
ေလးခန္းဗုဒၶ၀င္၌ ႏြားလား ဥႆဘရုပ္ကို ထည့္သြင္းရျခင္းမွာ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္
ၿပိႆရာသီ ကဆုန္ လျပည့္ေန႔တြင္ အေလာင္းေတာ္ သူေမဓါရွင္ရေသ့ဘ၀၌
ဒီပကၤရာဘုရားရွင္၏ ေျခေတာ္ရင္း၀ယ္ နိဒၶ ယံဗ်ာဒိတ္ပန္းကို
ေရာက္ရွိေတာ္မူျခင္း၊ ဖြားျမင္ေတာ္မူျခင္း၊ ဘုရားအျဖစ္သို႔
ေရာက္ရွိေတာ္မူျခင္း၊ (ပရိနိ ဗၺာန္ စံပၸယ္ေတာ္မူျခင္း) စသည့္
အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ျပိႆရာသီ၏ သေကၤတျဖစ္ေသာ ႏြားလားဥႆဘ ရုပ္ကို
ထည့္သြင္းထားျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
စႏၵာသူရိယမင္းမွ အစျပဳ၍ ရခိုင္ဘုရင္အဆက္ဆက္တို႔သည္
ဘုရားပုထိုးေစတီေတာ္မ်ား၏ ေအာက္ခံတြင္ လည္းေကာ္ငး၊ အုတ္ခြက္၊
ေက်ာက္ခြက္မ်ားတြင္လည္းေကာင္း ႏြားလားဥႆဘရုပ္ ပါရွိေသာ ေလးခန္း ဗုဒၶ၀င္၊
ရွစ္ခန္းဗုဒၶ၀င္၊ ၁၂ခန္း ဗုဒၶ၀င္ရုပ္မ်ားကို ထြင္းထုခ့ဲၾကေပသည္။
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕၏ ေျမာက္ဘက္တစ္မိုင္ေက်ာ္ခန္႔အကြာ သာရပပၸတေတာင္ေပၚတြင္
ေ၀သာလီေခတ္ စျႏၵား မင္းဆက္မွ တည္ထားကိုးကြယ္ခ့ဲေသာ သာရပပၸတ
ေစတီေတာ္၏ေအာက္ခံ ေလးခန္းဗုဒၶ၀င္တြင္ ႏြားလား ဥႆဘရုပ္မွာ အလြန္လက္ရာ
ေျမာက္လွေပသည္။
ပါဋလိပုတ္ျပည္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးသည္လည္း အေသာကေက်ာက္တိုင္ထိပ္တြင္ ဆင္၊
ျမင္း၊ ႏြား လား၊ ျခေသၤ့စသည့္ ေလးခန္းဗုဒၶ၀င္ရုပ္မ်ားကို ထုလုပ္ခ့ဲသည္။
တခ်ဳိ႕ေသာ သုေတသီမ်ားက ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ ဆင္းတုေတာ္ကို
အစိေႏၱယ်ျဖစ္၍ ထုလုပ္ကိုးကြယ္ျခင္းငွာ ေၾကာက္ရြံ႕ၾကသျဖင့္
ေလးခန္းဗုဒၶ၀င္ျဖစ္ေသာ ဆင္၊ျမင္း၊ ႏြားလား၊ ျခေသၤ့ရုပ္မ်ား ကိုသာ
ထုလုပ္ကိုးကြယ္ခ့ဲၾကသည္ဟု အဆိုရွိေပသည္။
ရခိုင္ျပည္၌ ေတြ႔ရေသာ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ေျခေတာ္စက္တါင္လည္း ဥေပါသကဆင္မြန္၊
ဆဒၵန္တျခား၊ နဂါးစံ ပါယ္၊ မသြယ္တူစြ၊ ဥႆဘမက်န္၊ ဧရာ၀ဏ္မကာရ္း၊
ထူးဆန္းအံ့ဖြယ္၊ ေရႊလွီေရာင္၀ါ၊ မ်က္ႏွာေလးပါး၊ ႏြား သားမိစစ္၊
အျဖစ္မ်ားစြာ စသည္ျဖင့္ ႏြားရုပ္မ်ားကို ေတြ႔ရေပသည္။
ေျမာက္ဦးေခတ္ဦး မင္းဗာႀကီးလက္ထက္ တည္ထားကိုးကြယ္ခ့ဲေသာ ရန္ေအာ္ေဇယ်(ေခၚ)
သွ်စ္ေသာင္း ပုထိုးေတာ္ႀကီး၏ လွိဳဏ္ဂူေတာ္နံရံ၌လည္း " အစႀကိဳးၾကာ၊
ဆယ့္ေျခာက္ခါႏွင့္၊ ဟသၤာကိုးျဖစ္၊ ေျခာက္ျဖစ္ ကခို၊ က်ီးညိဳသံုးခါ၊
သံသာက်ဴးထိပ္၊ ကရိတ္ငါး၊ ေလးပါးကိႏၷရီ၊ စာမရီဆယ့္ငါး၊ ေမ်ာက္ကားတဆယ္၊ ဆင္
၀ယ္ဆယ့္တစ္၊ ႏြားျဖစ္ဆယ့္ေလး၊ ဟေကးသိႏၵ၀" စသည္ျဖင့္ ႏြားရုပ္ေပါင္း
တစ္ဆယ့္ေလးရုပ္ကို ျမတ္စြာ ဘုရားက်င္လည္ခ့ဲေသာ ႏြားလားဥႆဘအျဖစ္ ေတြ႔ရေပသည္။
ေ၀သာလီေခတ္ စျႏၵားမင္းမ်ား က်ပ္သံုး၊ မူးသံုး၊ မတ္သံုး
ဒဂၤါးမ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ ေ၀သာလီမွ ေပၚထြက္ လာေသာ ေၾကးပုရပိုက္
ေမာ္ကြန္းတစ္ဆူ၏ ထိပ္ပိုင္းတြင္လည္းေကာင္း ၀ပ္ေနေသာ ႏြားလားဥႆဘရုပ္ မ်ားကို
ေတြ႔ရေပသည္။ ဤႏြားလားဥႆဘရုပ္မွာ အထက္တြင္တင္ျပခ့ဲသည့္ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ
အထိမ္း အမွတ္ႏွင့္ေသာ လည္းေကာင္း၊ ရာသီရုပ္ဆိုင္ရာ
သေကၤတႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ေျခေတာ္ ရာ
ျဖစ္ေတာ္စဥ္မ်ားႏွင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း သက္ဆိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ရခိုင္ဘုရင္
အစဥ္အဆက္တို႔၏ ဘိသိက္မဂၤလာ အထိမ္းအမွတ္ပါ ႏြားလားဥႆဘရုပ္ကို ရည္သန္၍ေသာ္
လည္းေကာင္း၊ ဓည၀တီ ဟူေသာ အမည္ႏွင့္အညီ ဆန္ေရစပါး စိုက္ပ်ဳိးျခင္း၌
အဓိကက်ေသာ ႏြားကို ရည္ညြန္း၍ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏ တံဆိပ္အျဖစ္
အသံုးျပဳ ခတ္ႏွိပ္ခ့ဲျခင္းမ်ဳိးေလာဟု ယူဆရေပသည္။
ယခုေခတ္ဒဂၤါးႏွင့္ တံဆိပ္မ်ားတြင္ ျခေသၤ့ရုပ္မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊
ျပည္သူ႔ရဲမ်ား၏ တံဆိပ္တြင္ ႀကံ႕ႏွင့္ မီးေခ်ာင္းစသည့္ အရုပ္မ်ားကို
လည္းေကာင္း၊ သံုးစြဲသက့ဲသို႔ ႏြားလားဥႆဘရုပ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္၏ တံဆိပ္
ရုပ္အျဖစ္ သံုးစြဲခ့ဲျခင္းမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ႏိုင္ေပသည္။
ေ၀သာလီမွေတြ႔ရွေသာ ပရြင္းသံဒါ ေက်ာက္မ်ားတြင္လည္း ႏြားလားဥၪဘရုပ္မ်ား
ပါရွိသည္ကိုေတြ႔ရသည္။ လက္၀တ္ရတနာ ကိုယ္၀တ္ရတနာမ်ား၌ မည္သည့္အတြက္
ႏြားလားဥႆဘရုပ္ကို အျမတ္တႏိုး ထြင္းထု ခ့ဲၾကသည္ကိုမူ
တပ္အပ္ေသခ်ာမသိရွိႏိုင္ေသးေပ။
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္ ေနာင္ဦးေက်းရြာမွ ရသည့္ ေက်ာက္တိုင္ႀကီးမ်ားျဖင့္
တည္ေဆာက္ထားေသာ ႏြားတင္း ကုတ္တြင္ ၀ပ္ေနေသာ ႏြားလားဥႆဘႏွင့္ အြလြန္တူေသာ
ႏြားလားမ်ဳိး၊ မင္းၿပားၿမိဳ႕နယ္ ေက်ာက္ငႏြား ရြာတြင္လည္း
တစ္ရုပ္ရွိေသးသည္ဟု သိရသည္။
လြန္ခ့ဲေသာႏွစ္က ေရွးေဟာင္းသုေတသနဦးစီးဌာနမွ ေ၀သာလီၿမိဳ႕ေဟာင္းကို
ကြင္းဆင္းသုေတသနၿပဳ တူး ေဖာ္မွဳလုပ္ငန္းမ်ား ျပဳလုပ္စဥ္က ကုန္းအမွတ္(၃)မွ
၀က္ေနသည့္ပံုစံ ႏြားလားဥႆဘရုပ္ ေနာက္ပိုင္း တစ္ခုကို တူးေဖာ္ေတြ႔ရွိခ့ဲသည္။
သုေတသနတစ္ဦး၏ လက္ထဲတြင္လည္း ရပ္ေနေသာ ေက်ာက္ႏြား ရုပ္ငယ္တစ္ခုကို
ေတြ႔ရသည္။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္ လကၠားေက်းရြာမွလည္း ရပ္ေနသည့္ပံုစံ
ေၾကးႏြားရုပ္ ငယ္တစ္ခုကို ေတြ႔ရသည္။ ဒုတိယကမာၻစစ္ႀကီး မျဖစမီက
ပန္းတိမ္ဆရာႀကီးတစ္ဦး၏ လက္ထဲ၌လည္း ရပ္ေနေသာပံုစံ ႏြားရုပ္ႏွင့္
၀ပ္ေနေသာပံုစံ ႏြားရုပ္သားမိကုိ ေတြ႔ျမင္ဖူးသည္။
ဤႏြားရုပ္မ်ားကား မည္သည့္ဘာသာ အယူ၀ါဒ၊ မည္သည့္အထိမ္းအမွတ္၊ မည္သည့္သေကၤတ၊
မည္သည့္ အယူအဆ၊ မည္သည့္တံဆိပ္မ်ားအျဖစ္ ထုလုပ္ခ့ဲၾကသည္ကို
ဆက္လက္သုေတသနျပဳလုပ္ရန္ ဖိတ္ေခၚ လ်က္ရွိေနၾကသေရာင္...။
ဦးသာထြန္း
ျပည္နယ္စာေစာင္ ၁၂၊ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္
ဦးဦးသာထြန္း(ရခိုင္၊ျမန္မာ ပ႑ိတ္)ေရးသားေသာ ရခိုင္တန္ေဆာင္ေဆာင္းပါမ်ား စာအုပ္မွ-)
0 comments:
Post a Comment